søndag den 4. november 2012

Brun Tornskade fra start til slut

Klokken 12.10 bliver jeg ringet op af KO, som kan berette om en mulig Brun Tornskade (Lanius Cristatus) i Årslev Engsø fundet af Finn og Lone. 30 sekunder senere er jeg på vej til engsøen for at sikre dokumentationen, da de endnu kun har fået dårlige billeder af fuglen. Efter ankomsten ses fuglen kun sporadisk den første time, men alligevel lykkes det at få lidt brugbare billeder. Mit umiddelbare førstehåndsindtryk af fuglen var 1K Brun Tornskade, og det var også den udbredte holdning på stedet. De første billeder jeg sender via min mobil er de to første billeder herunder. Tilbagemeldingerne til disse billeder er også positive for Brun Tornskade, men der bliver efterspurgt flere billeder. Jeg får herefter fat i et overbelyst uskarpt billede fra Finn, som viser ryggen og halen. Her lignede fuglen virkelig en Turkestan (ssp. phoenicuroides), og det samme synes tilbagemeldingerne at mene. På dette tidspunkt går der også rygter om, at hvide felter er set i vingen. Efter lidt tid begynder fuglen, at være lidt mere samarbejdsvillig og flere kendetegn bliver set bedre, og det kan nu konstateres, at fuglen intet hvidt har i vingen og ombestemmes herefter til Brun Tornskade. Eftersom at RoC er den eneste med Brun Tornskade på sin DK-liste, så han sgu lidt trist ud. En ulykkelig og ca. 100 glade mennesker så fuglen. DK's andet fund af Brun Tornskade og det første siden 1988 (15.oktober).
Brun Tornskade (Lanius Cristatus) 1K. Her ses kontrasten mellem ryg og nakke samt halefarve.
Foto: SSL
Brun Tornskade (Lanius Cristatus) 1K. Intet hvidt kan ses i vingen samt meget mørk maske.
Foto: SSL
Brun Tornskade (Lanius Cristatus) 1K
Foto: SSL
Brun Tornskade (Lanius Cristatus) 1K
Foto: SSL
Over 100 nåede at se fuglen på denne fine novemberdag.

Flere rækker af mennesker.

1 kommentar:

RSN sagde ...

Jeg kan godt lide, at I har fanget en tydelig angrende/påvirket THH på det nederste billede - sandsynligvis kort tid efter denne melding: http://www.birdcall.dk/2012/11/birdcall-dk-sms_4872.html