mandag den 14. juni 2010

Stribet Ryle i Ulvedybet

Ovenpå dagens skuffende resultat af Danmarks VM-opgør mod Holland tog jeg i Ulvedybet for at sunde mig og forsøge at finde et hit. Store hvide hejrer, Terekklire og Wilsons Svømmesneppe var targetarterne. Der var lidt vadere, ni Skestorke og en del svømmeænder i Perlen, men intet lugtede af hit. På Gjølvej var der en del måger, klyder og Gravænder, men igen kun få trækvadere. Efter godt en halv times scanning ser jeg pludselig ryggen og hovedet af en mindre vader og tænker, at det kunne da egentlig godt ligne en Stribet Ryle, og minsandten om den ikke afslører sig som en superfin Stribet Ryle i sodr. Fuglen associerer ikke med andre vadere, men står mellem Gravænder og Hættemåger. Jeg får taget nogle dokuskud og ringer rundt. Hurtigt dukker en sygdomsramt PHK op og ser fuglen i et kvarters tid. Efter Maura har forladt mig, flyver fuglen rundt i længere tid og stiller sig til sidst ude af syne bag en græsvold. Fuglen ses lidt senere igen i bragende modlys sammen med min far, som er stødt til i mellemtiden. Vi vælger herefter at forsøge at se den tættere på og i bedre lys, men kan ikke genfinde fuglen. I mellemtiden er også KBC og SKr stødt til, men vælger at forblive samme sted, mens min far og jeg eftersøger fuglen et andet sted. Her ser vi den igen kort, men fuglen flyver og forsvinder for os for ikke at blive set igen mere denne aften. Således dyppede de to Aalborgensere, og KBC´s dipfyldte år fortsætter i ufortrøden stil (dyp på Grovvinget Måge og OrintBræk).

Tekst og fotos, RSN, 15/6-10.


Ingen kommentarer: